2011. augusztus 7., vasárnap

Jamie áfonyás sütije kicsit másképpen



Még télen adták a tévében Jamie Oliver sorozatát amiben országról - országra jár és elkészíti az ott hagyományos ételeket. Több receptje is megtetszett abból a sorozatból, leírni azonban keveset sikerült, ezt is egy ismétlés alkalmával írtam le.
Héten a zöldségesnél járva láttam, hogy van áfonya, bár nem volt olcsó (1450 Ft/kg), a sütihez úgy emlékeztem, hogy negyed kiló elég  és azt gondoltam, hogy évente egyszer még ennyi belefér. Így elkészülhetett a finom kelt tészta.  Végül fél adagot készítettem, mert nem akartam hogy ránk száradjon, illetve az áfonya is csak annyira lett elég, mert rosszul emlékeztem a mennyiségére. 

Hozzávalók teljes adaghoz:

Kelt tészához:
3,5 dl langyos tej
7 g szárított élesztő
2 db tojás
csipet só
200 g cukor
50 g olvasztott vaj
750 g finom liszt
1 tk kardamon (nem volt itthon így kimaradt)

Töltelékhez:
375 g áfonya (esetleg más savanykás gyümölcs)
75 g cukor
1 citrom reszelt héja (Jamie narancsot használt, de nyár lévén nem kaptam narancsot)
~ fél citrom leve (Jamie narancsot használt, de nyár lévén nem kaptam narancsot)

Sütéshez kell még vaj és 1-2 ek barna cukor.

1. Tejben az élesztőt felfuttattam egy kis kanál cukor segítségével.
2. Az olvasztott vajat, cukrot, sót és a tojásokat egy tálban összekevertem.
3. A lisztet a kenyérsütőgép táljába mértem, majd az élesztős tejet és a 2. pontban leírt egyveleget is beleöntöttem. 
4. A kenyérsütőgépre bíztam a dagasztást. (Azt a programot választottam ami 15 percig dagaszt.) 
5. Hagytam, hogy a lezárt, de kikapcsolt kenyérsütőben keljen meg kétszeresére a tészta.  (Ha nincs elég meleg a konyhában, akkor a egy kenyérsütő programot elindítok ami úgy kezdődik, hogy a hozzávalókat kicsit megmelegíti, ez kb. 10 perc és itt ki is kapcsolom a programot, mert a meleg hatására biztos meg kel a tészta.)
6. A töltelékhez az áfonyát megmostam, lecsepegtettem és a cukorral és a citrom reszelt héjával összekevertem, kicsit össze is törtem a szemeket. Majd a citrom levét adtam hozzá kóstolgatva nehogy túl savanyú legyen. 
7. Mikor megkelt a tészta a sütőt begyújtottam és 180 C-ra állítottam.
8. Egy nagy tepsit sütőpapírral kibéleltem, majd a papírra vajdarabkákat tettem és megszórtam vékonyan barna cukorral (természetesen fehérrel is lehet ha barna nincs).
9. Lisztezett felületen a tésztát kinyújtottam kb. 25x35 cm-re és ráraktam a tölteléket. 
(Amint látható a levet is rátettem, de nem kell az összeset csak egy keveset, mert daraboláskor úgy is kifolyik.)
Ezután mintha a túrós táskát hajtogatnék a négy sarkát középre felhajtottam, kicsit megnyomkodtam, majd félbe hajtottam a tésztát. Ezután nyolc felé kell vágni a tésztát. (Mivel én fél adagot csináltam 6 félé vágtam.)  A darabokat kicsit meg kell húzogatni és feltekerni. (Jamie a mutató ujja köré tekerte a tésztát, én csak simán próbáltam feltekerni, hogy csiga szerű legyen.)
A tekervényeket a tepsibe tettem egymástól kicsit távol. A kicsorgott, kiesett tölteléket a tepsiben lévő "csigákra" tettem és kicsit bele is nyomkodtam, majd reszeltem rá még a citrom héjából és vékonyan megszórtam barna cukorral.
Letakarva 20 percig kelesztettem. (A sütés előtti kelesztéshez mindig segítségül hívom a bekapcsolt sütőből távozó meleget, azaz a letakart tepsit a tűzhelyre teszem a lehető közelebb a hátulján távozó meleghez. Persze ezt beépített sütővel nem lehet megcsinálni. )
Kelesztés után pedig kb. 25 percig sütöttem, míg színt nem kapott a teteje és a tűpróbát is kiállta.

Az összesült csigák nagyon könnyen szétszedhetőek, sajnos elfelejtettem lefényképezni egy darabot magában.

Mindenkinek nagyon ízlett. Két étkezésre el is fogyott. A tésztája nagyon finom édes, biztos jó kakaós csigának is.

1 megjegyzés:

  1. Jól néz ki a süti, amint hallottam finom is volt.
    De én kitartok amellett, hogy nem az Ő receptje...

    VálaszTörlés